Een goede straatfotograaf kan overal mooie foto's maken, maar de juiste locatie is het halve werk. Veel straatfotografen zoeken hiervoor locaties op met veel mensen zoals een drukke winkelstraat. En dat is zonde! In deze blog bespreek ik de voordelen van rustige locaties, wat ik bedoel met een rustige locatie en hoe je kunt zien dat Henri Cartier-Bresson zich hier al van bewust was.

Waarom een rustige locatie werkt
Een rustige locatie betekent dat je minder mensen in je beeld hebt. Het is daardoor makkelijker om één of twee mensen in beeld te brengen, waardoor zij alle aandacht krijgen. Als je ook nog allemaal mensen in de achtergrond hebt, kunnen die veel aandacht opeisen. Aandacht die ten koste gaat van je onderwerp.
Ook kun je op een rustige locatie een betere balans krijgen tussen mens en achtergrond. Als je een mooi gebouw of een oude straat als decor gebruikt in je foto, dan kun je dat als fundament voor de foto gebruiken. Als er dan op de juiste plek een fotogeniek persoon staat, is dat de kers op de taart. Wanneer je straatfoto's gaat maken op drukkere plekken is het alsof je een hele pot kersen hebt omgegooid waardoor je de taart niet eens meer ziet. 

Locatiekeuze
Wat maakt een locatie rustig? Neem de foto's hierboven, daar zitten de stations van Arnhem en Keulen bij. Net als een toeristisch plein in Florence. Maar als je deze plekken vergelijkt met een winkelstraat op zaterdagmiddag, is het een oase van rust. 
Een locatie is rustig genoeg wanneer je er zelf een moment van rust kunt vinden. Het kan zijn dat je net een bepaalde hoek van het plein moet vinden waar je de grootste drommen mensen misloopt. Daarbij moet je locatie ook niet té rustig zijn: je wil wel dat er mensen zijn, maar niet teveel. 
Kijk naar Henri Cartier-Bresson
Het hangt natuurlijk volledig van je doel af. Als je in de stijl van Gary Winogrand wil fotograferen, kan je locatie haast niet druk genoeg zijn. Maar wanneer we kijken naar een van de grondleggers van de straatfotografie, Henri Cartier-Bresson, dan valt op dat bij zijn beste foto's de locaties heerlijk rustig zijn. 
(Bovenstaande foto's © Henri Cartier-Bresson)
Vaak zie je één of enkele mensen tegelijk in beeld en is de compositie overzichtelijk en strak. Hij gebruikt perfecte timing om het moment te vangen. En het helpt dat er per foto één moment is, waardoor alle aandacht daar naartoe gaat. Er zijn geen mensen in de achtergrond die je afleiden. Het is overzichtelijk en to the point: een genot om naar te kijken.
Hoe doe je dat dan?
Mijd drukke winkelstraten en drukke momenten. Probeer in plaats daarvan eens de rustige zijstraten uit. Ook heb ik hele goede ervaringen met pleinen, parken en gebieden rondom bruggen en water. En misschien is dit een open deur, maar een drukke locatie is niet altijd druk: een winkelstraat 's morgens in de vroegte of Times Square in New York om 3:00 's nachts (been there, done that, zie onderstaande foto) kwalificeert zeker als rustige locatie. 
​​​​​​​​​​​​​​Conclusie
Wil je je verder ontwikkelen in straatfotografie? Kijk dan eens verder dan de drukke winkelstraten en verken de stedelijke gebieden net buiten het centrum van de stad. Ook rondom bruggen, parken en pleinen kun je uitstekend straatfoto's maken. 
Wil je meer leren over straatfotografie? Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een cursus straatfotografie. Stuur mij een berichtje om op de interesselijst geplaatst te worden en ik hou je op de hoogte! 
Back to Top